יום חמישי, 11 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי: על חתולים שחורים ואמונות טפלות

אנו מתחילים את הספירה לאחור לקראת יום החתול הבינלאומי, והיום על מיתוס החתול השחור. חתולים שחורים אינם שונים מחתולים רגילים מלבד צבע פרוותם. אך למרות זאת, אנשים רבים מפחדים מהם. מקור הפחד הוא באמונה הטפלה לפיה הם מביאים מזל רע. למה דווקא הם? על כך במאמר שלפניכם.




אמונה טפלה או עממית איננה מסתמכת על עובדות מוכחות. מקורה הוא במחשבה בלתי-רציונלית בעליל, מיושנת, כזו שאיננה מוכיחה קשר של סיבה-ותוצאה, ויש לה הסתברות סטטיסטית בלבד, שגם היא לעתים נמוכה. אז איך זה שהיא קיימת עד לימינו אנו?

"אמרתי יו יו יו / יש לך עסק עם / חתולה שחורה..."



אנשים רבים אוחזים באמונה טפלה לפיה חתולים שחורים מביאים מזל רע. מקור אמונה זו באירופה הנוצרית, של סיום תקופת ימי הביניים (המכונה גם "התקופה החשוכה" או "הזמנים האפלים"). זוהי תקופה שלכנסייה יש כוח רב, והמדע נמצא בחיתוליו או כלל לא קיים. אנשי הכמורה שעמדו בראש הכנסייה ייחסו לחתולים השחורים את תכונות השטן, וקישרו ביניהם לבין מכשפות רעות, ולכן הנהיגו מנהג: בכל פעם שחתול שחור עובר, יש לירוק 3 פעמים, על מנת להרחיק את השטן מהנשמה.

אמונה טפלה זו נוצרה בגלל שבני האדם הם יצור חושב, אשר נוטה לגבש בעצמו מסקנות ובהתאם לכך לקבל החלטות. העניין הוא שאופן החקירה של הנושא הוא אינו מדעי ולוקה בחסר, ובשל הצטברות של אירועים מקריים שקרו, האדם עשוי להגיע למסקנות שאינם בהכרח נכונות. כך שילוב של שמרנות, גזענות ופרימיטיביות עלולות לגרום לעוול.

חתול זו חיה מנצחת!
באירופה של תקופת ימי הביניים, החתול השחור נחשב לבן הלוויה של המכשפה. בציד המכשפות שהחל אז בגרמניה, באיטליה ובמדינות נוספות, היו שורפים אותן על המוקד יחד עם חיית המחמד שלהן. ככל ששרפו, סקלו והרגו יותר חתולים שחורים, דווקא המזל הרע של אותם אנשים הלך וגדל, כיוון שהחלו לצוץ יותר ויותר מכרסמים נושאי-מחלות, שגרמו להתפרצות מגיפות נוראיות.

יש תרבויות שבהם חתול שחור הוא דווקא סימן למזל טוב!



ישנן תרבויות שונות שדווקא רואות בחתול השחור סימן לבשורות טובות, למשל – בסין, במיצרים, בבריטניה ובמקומות רבים נוספים. בממלכה הבריטית חתולים שחורים הינם סימן של מזל טוב, ואצל הסקוטים הם סימן לשגשוג רב, במידה והם מופיעים בפתח הבית.
במצרים הקדומה החתול השחור היה נערץ על-ידי המצרים, כיוון שהוא סימל את דמותה של האלה באסט (BAST). רק לאחר שהנוצרים הראשונים החלו להילחם בפגניזם מתוך רצון להכחידו, החלו לייחס לו את דמות השטן ולהשמיד אותו.

חתול שחור זה מזל רע?



בינינו, כל עוד זה פרוותי, מגרגר וחמוד – זה חתול, חיה יפיפייה, עצמאית ובעלת התנהגות אריסטוקרטית משהו. חשוב לציין שחתול, ולא משנה מהו צבעו, יכול להוות גורם שמגן עלינו מפני חולדות, נחשים ומזיקים נוספים, ובכך מאפשר לנו לחיות בהרמוניה עם סביבתנו.



מחקרים מדעיים רבים תומכים בתיאוריה שלפיה קיימת "אמונה שמגשימה את עצמה". כלומר – אם מאמינים שחתול שחור מביא מזל רע, בהכרח באותו יום אנחנו נתנהג באופן מסוים ונקבל החלטות שונות, באופן בלתי מודע, שבסופו של דבר יתבררו כשגויות עבורנו. במילים אחרות, מחשבה בוראת מציאות – תאמין שיהיה לך רע ויהיה לך רע או שתאמין שיהיה לך טוב ואז יהיה לך טוב. 

ולסיום 
חתולה שחורה באחד העם 1 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה