יום רביעי, 17 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי: החתול והאגדה!



יכולת ההישרדות המרשימה של החתול הפכה אותו לחיה מיוחדת בנוף התרבות האנושית. חתול יכול לנחות על רגליו ללא נזק, רואה היטב בחשכה מוחלטת וחי בין 15 ל-20 שנה. מהסיבות הללו, כבר מימי מצרים העתיקה ניתן לזהות מיתוסים, סיפורים ואגדות שנקשרו בשמו של החתול. אף מיתוס כנראה לא נכון ולא מעט מהסיפורים נובעים מיכולת הדמיון המופרעת של בני האדם, אך אין ספק כי הסמלים מציעים לא מעט עניין.



חתול חיה מופלאה בהחלט 
המיתוסים סביב החתולים זכו לתמיכה מטעם השליטים ובעלי השררה. במצרים לדוגמא היה חוק אשר קבע עונש מוות לכל מי שהרג חתול. חוק זה הוא תוצאה של אמונה קדומה יותר, אשר על פיה החתול הוא בכלל התגלות אלה בשם בסטט. לאלה בסטט יש גוף של אישה ופנים של חתול, והיא בעלת תכונות ייחודיות המשלבות בין צייתנות לאגריסיביות. אם זה לא מספיק, ביפן החתול נחשב חיה עם כוחות על טבעיים. תמונה של חתול לבדה מביאה מזל טוב עבור היפנים, ולכן ניתן למצוא לא מעט ציורים, תרשימים ושרטוטים סביב הנושא.

עוד מקום בו החתול תופס מקום של כבוד הוא סין. באחת המדינות הגדולות והמפוארות ביותר בעולם יש אמונה הגורסת כי נוכחות של חתול יכולה לגרש רוחות רעות. אם הולכים קצת אחורה בדפי ההיסטוריה מגלים כי ברומא העתיקה החתול היה סמל של נצח, בעוד בקרב עמי הבלקן התפקיד שלו הוא בכלל לשמור על ילדים.

מה הקשר בין חתול לשיקוי אהבה?



המיתוסים סביב הסיפורים מגלים רק טפח קטן מההיסטוריה של החיה המפורסמת. מלבד הקשר הקלוש בין חתול שחור למזל רע, מי שאינו מפחד ממעשי כשפים צריך לקחת בחשבון את האמונות הבאות:
  • אסור לישון עם חתולים
  • חתול מול כנסיה הוא סימן לנישואין לא מוצלחים
  • אפשר להשתמש בחתול כדי לנבא את מזג האוויר
  • שערות של חתול הם מרכיב בסיסי בשיקוי אהבה
  • חתול כועס מסמן ריב משפחתי
  • שריטה מחתול היא התרעה בפני מחלה קרבה

חתול מהאגדות 

הנוכחות של החתול בחיינו מופיעה גם בתרבות המודרנית. מספיק לציין את "החתול במגפיים" או את "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" על מנת להבין כי המעמד של החתול לא נפגע, אלא להפך: הוא ממשיך להתחזק. אפילו בארץ הקודש החתולים מופיעים בלא מעט ספרים וסיפורים. יהונתן גפן הקדיש ספר שירים שלם על חתול פרסי בשם מאיר, בעוד הסופרת שפרה הורן העדיפה לתעד את החתולים שלה בהקשר של סיפורי אהבה. יתרה על כך, ילדים ובני נוער שגדלו משנות האלפיים מזהים את החתול עם דמותה המפורסמת של גברת נוריס – החתולה המשוטטת ברחבי בית הספר "הוגוורטס" של הארי פוטר.

לסיכום, כדאי לקחת ברוח טובה את כל הסיפורים סביב החתולים, ולהעביר אותם לדורות הבאים. המיתוסים עוזרים לנו להבין מי אנחנו באמת, מסדירים את היחס בין טוב לרע, ולפעמים יכולים להביא לתוצאות חיוביות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה