יום שני, 22 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי : חתול שחור עם תשע נשמות

אין ילד שלא מכיר את האמונה הגורסת כי לחתולים יש 9 נשמות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, מקור האמונה אינו בכתבי דת או כישופים של תרבויות נסתרות. הסיבה המעשית לאמונה הזו היא העובדה הביולוגית שחתולים פשוט לא מראים כאב. במילים אחרות, בעוד כלבים יידעו להציג היטב בפני הבעלים שלהם תחושות צער, מירמור או אפילו כעס, חתולים הם חיה בעלת אופי מיוחד. החתולים לא מראים סימני מחלה, אינם מייללים ללא סיבה, ושומרים על חזות רצינית גם אם הם במצב גופני רע.

אך למרות כל האמור לעיל, האמונה התפלה שלחתולים יש 9 נשמות מלווה את האנושות עוד מימי מצרים העתיקה. החתולים הם חיית המחמד הראשונה בהיסטוריה שבויתה לצרכיי פנאי. על פי ממצאים ארכאולוגיים, הפרעונים החזיקו בחתולים בקרבתם, גידלו אותם בסביבה הביתית, והפכו אותם מחיית בר פראית ליצור פרוותי ואדיש.

האמונה בכך שחתול יכול לשרוד אסונות היא אם כן תוצאה של מספר תכונות מרשימות:

  • זריזות ומהירות
  • גמישות מדהימה
  • הסתגלות לתנאי אקלים משתנים
  • יכולת הישרדות
  • יכולות ציד מרשימות
  • מבנה גוף דינאמי 


נחיתה על ארבע רגליים גם לאחר נפילה מגובה נמוך במיוחד

חשוב לזכור כי כל התכונות הללו לא קיבלו אף תוקף מדעי עד המאה ה-17. הפרעונים נאלצו להסתובב בקרבת החתולים, צפו בהם עוברים לא מעט משימות, והתפעלו מהיכולות המיוחדות. המצרים החביבים השוויצו בפני האורחים ביכולות של החתולים, וכך תרמו להתפשטות שלהם ברחבי העולם. רק בזכות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, פריצות דרך מדעיות ואמצעי מעקב מודרניים ניתן לקשור בין התכונות הביולוגיות של החתולים לבין האמונה התפלה.

כל חתול והגורל שלו

לא מעט חתולים ניצלים מדי יום וכך מצליחים לאשש את ההשערה כי אכן יש להם 9 נשמות. בין אם מדובר על תכונה ביולוגית או יכולת מיסטית, מעניין לסקור את המקרים הללו לגלות מה באמת מניע את החתול. רק לפני מספר שבועות לדוגמה התבשרנו על חתול בית שנפל מהקומה התשיעית של בניין בחיפה. העוברים והשבים לא הספיקו להתפעל מהמאורע, וכבר עבר רכב פרטי וכמעט דרס את החתול. הזריזות של החיה והמהירות בה היא מזהה סכנות אפשרה לה להינצל, ולברוח בחזרה אל הבית.

מקרים נוספים המעלים תהייה לגבי מספר הנשמות של החתולים נרשמים בתל אביב. היות ומדובר על העיר עם כמות חתולי הרחוב הגדולה ביותר בישראל, אין סיבה להיות מופתעים כשמגלים חבורות שלמות של חתולים אשר עוברות הרפתקאות חדשות מדי יום. באתר צער בעלי חיים ניתן למצוא תיעוד לחתולים שנתקעו במשך ימים בתוך צנרות ביוב, חתולים שנשכחו בתוך דירות שכורות במשך שבועות ועוד.


אז מה הסוד מאחורי הנשמה של החתול? כנראה שלעולם לא נדע. בינתיים, אפשר ללמוד לא מעט מהחיה שמלווה את בני האדם כבר עשרות אלפי שנים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה