יום שלישי, 17 בספטמבר 2013

תופעת נטישת בעלי חיים במהלך החגים

תקופת החגים המתחילה מיד עם סיום החופש הגדול מעודדת ישראלים רבים לנסוע ולטייל בחו"ל. יחד עם זאת, לתקופת החגים יש גם השלכות פחות נעימות. לא מעט משפחות נוטשות את בעלי החיים במהלך החגים, וזאת לתקופות ארוכות במיוחד. התופעה הזו אינה חדשה, והיא קיימת בישראל כבר שנים רבות, אך נדמה כי לאחרונה היא צוברת תאוצה.

חשוב לזכור כי כלביות ופעילי עמותות לטיפול בבעלי חיים אינם ערוכים לכמות גדולה של נטישות. לנטישות של תקופת החגים יש להוסיף אל הכמות הגדולה ממילא של כלבים אשר נאלצים לחיות בתוך כלוב עד שמישהו מגיע לאמץ אותם. המשמעות הישירה היא הזנחה של הכלבים עומס רב וכן תנאים היגיינים חמורים. כלביות עירוניות מגייסות פעילים ומתנדבים לצורך טיפול בבעלי החיים, ללא תמורה ועל חשבון זמנם הפנוי.

את תופעת נטישת בעלי חיים ניתן למנוע באמצעות פתרונות פשוטים: 



א. פנסיון – בכל רחבי הארץ פעילים עשרות סוגים של פנסיונים עבור כלבים וחתולים. המחיר אותו גובים בעלי
הפנסיון מתחיל בעשרות שקלים ליום בלבד. התנאים בפנסיון נוחים, הכלב לא נשאר לבדו, ויש מי שדואג לטיולים, אוכל ושתייה. אמנם מדובר בהשקעה כספית, אך זהו חלק מהאחריות שאנו לוקחים על עצמנו בבואנו לאמץ בעל חיים.


ב. דוגיסיטר – מי שמעדיף לחסוך בהוצאות ולהשאיר את הכלב בית לתקופה של מספר ימים בלבד יכול ליצור קשר עם מטיילי כלבים (דוגיסטר). אלו בדרך כלל אנשים עם גישה חיובית כלפי כלבים, המגיעים אל בית הלקוח, ומוציאים את הכלב לטיול בשעות קבועות מראש. המחיר של מטיילי כלבים נמוך יותר מהמחיר של פנסיון, והם מתאימים בעיקר לבעלי חיים קטנים.

ג. חברים ובני משפחה – ללא ספק הבחירה הכלכלית והנוחה ביותר, גם לבעל החיים וגם לנו. תמיד אפשר למצוא קרוב שלא נוסע בחגים, ומוכן לטפל בכלב או בחתול. טיפול מן הסוג הזה לא רק חוסך הוצאות עבור המשפחה, אלא גם מונע עוגמת נפש עבור בעל החיים. חברים ובני משפחה שמחים ברוב המקרים לקחת על עצמם את האחריות.

המשמעות של אימוץ חיית מחמד



משפחות המנצלות את תקופת החגים לצורך חופשה בחו"ל צריכות לקחת בחשבון את כל המשמעויות הנלוות. מי שמאמץ כלבים או חתולים חייב לדעת כי מדובר על יצור חי, הדורש טיפול ויחס אוהב. אי אפשר להתעלם מהנוכחות של הכלבים או החתולים, או פשוט לנטוש אותם כאשר המשפחה לא נמצאת בארץ. המשפחות ובעלי חיות המחמד לא צריכים לוותר על החופשה השנתית, אבל כמעט תמיד קיים פתרון יעיל הפועל לטובת כל הצדדים.


לסיכום, נטישת בעלי חיים בתקופת החגים היא תופעה עצובה שכדאי להתמודד איתה עם כל האמצעים הקיימים. הנוכחות של פעילים טובי לב אינה מונעת את הצער של החיות ושל הכלבים. משפחות המעוניינות לאמץ חיית מחמד צריכות להכיר בהשלכות. יש להסביר להן מראש על המשמעות של חיית מחמד בבית, להציג בפניהן אלטרנטיבות לנטישה במהלך החגים ולהציע פתרונות יעילים ומוסריים.

חג שמח
וברכת חופשה נעימה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה