יום שני, 7 באוקטובר 2013

ביות החתול – מתקופת מצרים העתיקה ועד ימינו אנו

החתולים מלווים את האדם מזה אלפי שנים, כאשר מעמדם ידע עליות ומורדות. מעמדו האמביוולנטי בא לידי ביטוי אפילו בסרטים שונים, אך מחקרים רבים מוכיחים את תועלתו הרבה לאדם.
חתול הוא חיית המחמד הנפוצה ביותר בעולם כיום, ונתון זה יפתיע אולי רבים, שכן במבט ראשון נראה כי התועלת שניתן להפיק ממנו מועטה למדי. עם זאת, מבט מעמיק יותר מבהיר עד כמה חשוב החתול לבריאותו ולאיכות חייו של האדם.

קצת היסטוריה
חתול הבית הוא בן למשפחת המלוכה של החיות, המונה בה את האריה, הנמר, היגואר וחתולים טורפים נוספים.
בדומה לאחיו הגדולים יותר, גם החתול הביתי הוא טורף מובהק, שגופו מותאם לציד וקיבתו מיועדת לעכל בעיקר בשר. החתול הביתי, בהיותו חיה קטנה, צד חיות קטנות ממנו, כמו מכרסמים.

חשוב לציין כי קשה לאתר את "אילן היוחסין" של חתול הבית כיוון שאין חתולים מאובנים מהתקופות הפרה-היסטוריות. עם זאת, ישנן עדויות כי החתולים בני היסטוריה ארוכה של למעלה מ- 10 – 12 מיליון שנה. משפחה זו יישבה את כל יבשות כדור הארץ, למעט אוסטרליה, אנטרקטיקה והקטבים. את הסממנים הראשונים של ביות חתולים ניתן לפגוש במצריים העתיקה כבר לפני 3,600 שנה, כאשר החתולים המבויתים הגיעו לאירופה לפני כ- 3,000 שנה, ביחד עם סוחרים איטלקים.

החיות הללו זכו לכבוד של אלים בתרבות המצרית, ולראיה חתולים חנוטים רבים נמצאו בקבריהם של פרעונים. עם זאת, החתולים סבלו מפגיעה משמעותית ביותר במעמדם באירופה במהלך ימי הביניים, ובתקופה זו הם נתפסו כשליחי השטן וכעוזרי המכשפות. כשם שבמצרים אנשים נענשו במוות על פגיעה בחתול, כך הם היו עלולים לקבל עונש כזה באירופה של ימי הביניים דווקא בשל גידול חתול. החתולים, במיוחד השחורים, נרדפו באירופה, אך רודפיהם שילמו מחיר יקר בעבור רדיפה זו.

יש לזכור כי החתול עבר תהליך של ביות לא בשל המראה שלו או פרוותו הרכה – יש לו תפקיד פונקציונלי חשוב – ציד מכרסמים. בעקבות ירידה בכמות החתולים באירופה, גדלה אוכלוסיית העכברים והעכברושים, ואלו האחרונים גרמו להפצת מגפות קשות כמו המגפה השחורה, שגרמו לתמותה מסיבית בקרב בני אדם.

יחסי האדם והחתול
היחסים בין אדם לחתול הם שונים מהיחסים בין אדם לכלב. בעוד שבגידול כלב ברור מאוד מי הבעלים ומי חיית המחמד, המצב עם חתולים שונה. לעתים קרובות בעליהם של החתולים מרגישים כי הם שמשרתים את החתול שלהם, ומה שמדהים הוא שהוא מצליח לגרום לבעליו לעשות את מה שדרוש לו בכל פעם מחדש. עם זאת, לא מדובר כאן במערכת יחסים נצלנית, שכן החתול יודע להוקיר תודה, לכבד ולאהוב ללא גבולות את בעליו. לעתים קרובות הוא מזהה באופן אינטואיטיבי כאבים שיש לבעליו, הוא שוכב על האזור הכאוב, מחמם אותו ובכך מקל על המצב. כשהוא מזהה שבעליו במצב רוח ירוד, הוא ישכב על ברכיו ויגרגר, ויגרום לכל הצרות להיראות רחוקות ולא חשובות. הוא יודע מתי להתקרב ומתי להתרחק ועוד. עם השנים הקשר בין החתול לבעליו הופך להיות מבוסס על הבנה ואהבה. ובכל מקרה, חשוב לזכור כי בשונה מכלב, מערכת היחסים עם החתול היא שוויונית ולא היררכית.

כל הסיבות לגדל חתולים
מעניין לציין כי למרות שהחתול גודל וטופח בבית במשך דורות רבים, הוא לא איבד את אינסטינקט הציד שלו. ברגע שיחדור לבית מזיק, ויהיה זה עכבר, יונה, ג'וק או אפילו נחש – החתול ינסה לתפוס אותם, ולעתים קרובות גם יצליח. מעבר לזאת, המזיקים עצמם מריחים את ריחו של החתול ודואגים להתרחק מהשטח שלו.

בנוסף, מחקרים רבים הוכיחו כי גידול בעלי חיים בכלל וחתולים בפרט מועילים לבריאותו של האדם באופן ישיר. הם משפרים את מצב הרוח, וגורמים לאדם להרגיש אהוב. מעבר לזאת, חתולים דורשים הרבה פחות תשומת לב וטיפול מאשר כלבים, ולכן אנשים רבים פונים לגידול חתול בשל אילוצים טכניים, ורק אז מגלים את התרומה הרבה מחיית המחמד שלהם.

חתולים מלווים את האדם מזה שנים רבות, וזוהי כיום חיית המחמד הפופולרית ביותר בעולם. החתולים מועילים עד היום בציד ובהרחקה של מזיקים שונים, בדגש על עכברים, ומעבר לזאת, יש להם השפעה ישירה ומבורכת על בריאות האדם ועל איכות החיים שלו. אם כך, לאדם יש את כל הסיבות להמשיך ולהשקיע בידידו הנאמן – הלא הוא החתול.

באדיבות הוטרינר ד"ר פצ'ו
http://www.petcho.co.il/ 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה