יום שני, 22 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי : חתול שחור עם תשע נשמות

אין ילד שלא מכיר את האמונה הגורסת כי לחתולים יש 9 נשמות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, מקור האמונה אינו בכתבי דת או כישופים של תרבויות נסתרות. הסיבה המעשית לאמונה הזו היא העובדה הביולוגית שחתולים פשוט לא מראים כאב. במילים אחרות, בעוד כלבים יידעו להציג היטב בפני הבעלים שלהם תחושות צער, מירמור או אפילו כעס, חתולים הם חיה בעלת אופי מיוחד. החתולים לא מראים סימני מחלה, אינם מייללים ללא סיבה, ושומרים על חזות רצינית גם אם הם במצב גופני רע.

אך למרות כל האמור לעיל, האמונה התפלה שלחתולים יש 9 נשמות מלווה את האנושות עוד מימי מצרים העתיקה. החתולים הם חיית המחמד הראשונה בהיסטוריה שבויתה לצרכיי פנאי. על פי ממצאים ארכאולוגיים, הפרעונים החזיקו בחתולים בקרבתם, גידלו אותם בסביבה הביתית, והפכו אותם מחיית בר פראית ליצור פרוותי ואדיש.

האמונה בכך שחתול יכול לשרוד אסונות היא אם כן תוצאה של מספר תכונות מרשימות:

  • זריזות ומהירות
  • גמישות מדהימה
  • הסתגלות לתנאי אקלים משתנים
  • יכולת הישרדות
  • יכולות ציד מרשימות
  • מבנה גוף דינאמי 


נחיתה על ארבע רגליים גם לאחר נפילה מגובה נמוך במיוחד

חשוב לזכור כי כל התכונות הללו לא קיבלו אף תוקף מדעי עד המאה ה-17. הפרעונים נאלצו להסתובב בקרבת החתולים, צפו בהם עוברים לא מעט משימות, והתפעלו מהיכולות המיוחדות. המצרים החביבים השוויצו בפני האורחים ביכולות של החתולים, וכך תרמו להתפשטות שלהם ברחבי העולם. רק בזכות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, פריצות דרך מדעיות ואמצעי מעקב מודרניים ניתן לקשור בין התכונות הביולוגיות של החתולים לבין האמונה התפלה.

כל חתול והגורל שלו

לא מעט חתולים ניצלים מדי יום וכך מצליחים לאשש את ההשערה כי אכן יש להם 9 נשמות. בין אם מדובר על תכונה ביולוגית או יכולת מיסטית, מעניין לסקור את המקרים הללו לגלות מה באמת מניע את החתול. רק לפני מספר שבועות לדוגמה התבשרנו על חתול בית שנפל מהקומה התשיעית של בניין בחיפה. העוברים והשבים לא הספיקו להתפעל מהמאורע, וכבר עבר רכב פרטי וכמעט דרס את החתול. הזריזות של החיה והמהירות בה היא מזהה סכנות אפשרה לה להינצל, ולברוח בחזרה אל הבית.

מקרים נוספים המעלים תהייה לגבי מספר הנשמות של החתולים נרשמים בתל אביב. היות ומדובר על העיר עם כמות חתולי הרחוב הגדולה ביותר בישראל, אין סיבה להיות מופתעים כשמגלים חבורות שלמות של חתולים אשר עוברות הרפתקאות חדשות מדי יום. באתר צער בעלי חיים ניתן למצוא תיעוד לחתולים שנתקעו במשך ימים בתוך צנרות ביוב, חתולים שנשכחו בתוך דירות שכורות במשך שבועות ועוד.


אז מה הסוד מאחורי הנשמה של החתול? כנראה שלעולם לא נדע. בינתיים, אפשר ללמוד לא מעט מהחיה שמלווה את בני האדם כבר עשרות אלפי שנים. 

יום רביעי, 17 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי: החתול והאגדה!



יכולת ההישרדות המרשימה של החתול הפכה אותו לחיה מיוחדת בנוף התרבות האנושית. חתול יכול לנחות על רגליו ללא נזק, רואה היטב בחשכה מוחלטת וחי בין 15 ל-20 שנה. מהסיבות הללו, כבר מימי מצרים העתיקה ניתן לזהות מיתוסים, סיפורים ואגדות שנקשרו בשמו של החתול. אף מיתוס כנראה לא נכון ולא מעט מהסיפורים נובעים מיכולת הדמיון המופרעת של בני האדם, אך אין ספק כי הסמלים מציעים לא מעט עניין.



חתול חיה מופלאה בהחלט 
המיתוסים סביב החתולים זכו לתמיכה מטעם השליטים ובעלי השררה. במצרים לדוגמא היה חוק אשר קבע עונש מוות לכל מי שהרג חתול. חוק זה הוא תוצאה של אמונה קדומה יותר, אשר על פיה החתול הוא בכלל התגלות אלה בשם בסטט. לאלה בסטט יש גוף של אישה ופנים של חתול, והיא בעלת תכונות ייחודיות המשלבות בין צייתנות לאגריסיביות. אם זה לא מספיק, ביפן החתול נחשב חיה עם כוחות על טבעיים. תמונה של חתול לבדה מביאה מזל טוב עבור היפנים, ולכן ניתן למצוא לא מעט ציורים, תרשימים ושרטוטים סביב הנושא.

עוד מקום בו החתול תופס מקום של כבוד הוא סין. באחת המדינות הגדולות והמפוארות ביותר בעולם יש אמונה הגורסת כי נוכחות של חתול יכולה לגרש רוחות רעות. אם הולכים קצת אחורה בדפי ההיסטוריה מגלים כי ברומא העתיקה החתול היה סמל של נצח, בעוד בקרב עמי הבלקן התפקיד שלו הוא בכלל לשמור על ילדים.

מה הקשר בין חתול לשיקוי אהבה?



המיתוסים סביב הסיפורים מגלים רק טפח קטן מההיסטוריה של החיה המפורסמת. מלבד הקשר הקלוש בין חתול שחור למזל רע, מי שאינו מפחד ממעשי כשפים צריך לקחת בחשבון את האמונות הבאות:
  • אסור לישון עם חתולים
  • חתול מול כנסיה הוא סימן לנישואין לא מוצלחים
  • אפשר להשתמש בחתול כדי לנבא את מזג האוויר
  • שערות של חתול הם מרכיב בסיסי בשיקוי אהבה
  • חתול כועס מסמן ריב משפחתי
  • שריטה מחתול היא התרעה בפני מחלה קרבה

חתול מהאגדות 

הנוכחות של החתול בחיינו מופיעה גם בתרבות המודרנית. מספיק לציין את "החתול במגפיים" או את "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" על מנת להבין כי המעמד של החתול לא נפגע, אלא להפך: הוא ממשיך להתחזק. אפילו בארץ הקודש החתולים מופיעים בלא מעט ספרים וסיפורים. יהונתן גפן הקדיש ספר שירים שלם על חתול פרסי בשם מאיר, בעוד הסופרת שפרה הורן העדיפה לתעד את החתולים שלה בהקשר של סיפורי אהבה. יתרה על כך, ילדים ובני נוער שגדלו משנות האלפיים מזהים את החתול עם דמותה המפורסמת של גברת נוריס – החתולה המשוטטת ברחבי בית הספר "הוגוורטס" של הארי פוטר.

לסיכום, כדאי לקחת ברוח טובה את כל הסיפורים סביב החתולים, ולהעביר אותם לדורות הבאים. המיתוסים עוזרים לנו להבין מי אנחנו באמת, מסדירים את היחס בין טוב לרע, ולפעמים יכולים להביא לתוצאות חיוביות.



יום חמישי, 11 ביולי 2013

לקראת יום החתול הבינלאומי: על חתולים שחורים ואמונות טפלות

אנו מתחילים את הספירה לאחור לקראת יום החתול הבינלאומי, והיום על מיתוס החתול השחור. חתולים שחורים אינם שונים מחתולים רגילים מלבד צבע פרוותם. אך למרות זאת, אנשים רבים מפחדים מהם. מקור הפחד הוא באמונה הטפלה לפיה הם מביאים מזל רע. למה דווקא הם? על כך במאמר שלפניכם.




אמונה טפלה או עממית איננה מסתמכת על עובדות מוכחות. מקורה הוא במחשבה בלתי-רציונלית בעליל, מיושנת, כזו שאיננה מוכיחה קשר של סיבה-ותוצאה, ויש לה הסתברות סטטיסטית בלבד, שגם היא לעתים נמוכה. אז איך זה שהיא קיימת עד לימינו אנו?

"אמרתי יו יו יו / יש לך עסק עם / חתולה שחורה..."



אנשים רבים אוחזים באמונה טפלה לפיה חתולים שחורים מביאים מזל רע. מקור אמונה זו באירופה הנוצרית, של סיום תקופת ימי הביניים (המכונה גם "התקופה החשוכה" או "הזמנים האפלים"). זוהי תקופה שלכנסייה יש כוח רב, והמדע נמצא בחיתוליו או כלל לא קיים. אנשי הכמורה שעמדו בראש הכנסייה ייחסו לחתולים השחורים את תכונות השטן, וקישרו ביניהם לבין מכשפות רעות, ולכן הנהיגו מנהג: בכל פעם שחתול שחור עובר, יש לירוק 3 פעמים, על מנת להרחיק את השטן מהנשמה.

אמונה טפלה זו נוצרה בגלל שבני האדם הם יצור חושב, אשר נוטה לגבש בעצמו מסקנות ובהתאם לכך לקבל החלטות. העניין הוא שאופן החקירה של הנושא הוא אינו מדעי ולוקה בחסר, ובשל הצטברות של אירועים מקריים שקרו, האדם עשוי להגיע למסקנות שאינם בהכרח נכונות. כך שילוב של שמרנות, גזענות ופרימיטיביות עלולות לגרום לעוול.

חתול זו חיה מנצחת!
באירופה של תקופת ימי הביניים, החתול השחור נחשב לבן הלוויה של המכשפה. בציד המכשפות שהחל אז בגרמניה, באיטליה ובמדינות נוספות, היו שורפים אותן על המוקד יחד עם חיית המחמד שלהן. ככל ששרפו, סקלו והרגו יותר חתולים שחורים, דווקא המזל הרע של אותם אנשים הלך וגדל, כיוון שהחלו לצוץ יותר ויותר מכרסמים נושאי-מחלות, שגרמו להתפרצות מגיפות נוראיות.

יש תרבויות שבהם חתול שחור הוא דווקא סימן למזל טוב!



ישנן תרבויות שונות שדווקא רואות בחתול השחור סימן לבשורות טובות, למשל – בסין, במיצרים, בבריטניה ובמקומות רבים נוספים. בממלכה הבריטית חתולים שחורים הינם סימן של מזל טוב, ואצל הסקוטים הם סימן לשגשוג רב, במידה והם מופיעים בפתח הבית.
במצרים הקדומה החתול השחור היה נערץ על-ידי המצרים, כיוון שהוא סימל את דמותה של האלה באסט (BAST). רק לאחר שהנוצרים הראשונים החלו להילחם בפגניזם מתוך רצון להכחידו, החלו לייחס לו את דמות השטן ולהשמיד אותו.

חתול שחור זה מזל רע?



בינינו, כל עוד זה פרוותי, מגרגר וחמוד – זה חתול, חיה יפיפייה, עצמאית ובעלת התנהגות אריסטוקרטית משהו. חשוב לציין שחתול, ולא משנה מהו צבעו, יכול להוות גורם שמגן עלינו מפני חולדות, נחשים ומזיקים נוספים, ובכך מאפשר לנו לחיות בהרמוניה עם סביבתנו.



מחקרים מדעיים רבים תומכים בתיאוריה שלפיה קיימת "אמונה שמגשימה את עצמה". כלומר – אם מאמינים שחתול שחור מביא מזל רע, בהכרח באותו יום אנחנו נתנהג באופן מסוים ונקבל החלטות שונות, באופן בלתי מודע, שבסופו של דבר יתבררו כשגויות עבורנו. במילים אחרות, מחשבה בוראת מציאות – תאמין שיהיה לך רע ויהיה לך רע או שתאמין שיהיה לך טוב ואז יהיה לך טוב. 

ולסיום 
חתולה שחורה באחד העם 1